مدلسازی ریاضی/ تصادفی/ پویا/احتمالی/فازی
علیرضا حمیدیه؛ مریم بشارت
چکیده
هدف: چالش اصلی در حوادث بحرانی مانند زلزله کرمانشاه مکانیابی بهینه مراکز توزیع اقلام بشردوستانه است که بر تخصیص بستههای امدادی به مراکز تقاضا نقش موثری ایفا میکند. از اینرو ایجاد تعادل بین پیچیدگی مساله عدم قطعیت با محدودیتهای زمانبندی ارسال کمکها و میزان منابع امری حیاتی است. در این راستا یک مدل مکانیابی تخصیص با درنظر ...
بیشتر
هدف: چالش اصلی در حوادث بحرانی مانند زلزله کرمانشاه مکانیابی بهینه مراکز توزیع اقلام بشردوستانه است که بر تخصیص بستههای امدادی به مراکز تقاضا نقش موثری ایفا میکند. از اینرو ایجاد تعادل بین پیچیدگی مساله عدم قطعیت با محدودیتهای زمانبندی ارسال کمکها و میزان منابع امری حیاتی است. در این راستا یک مدل مکانیابی تخصیص با درنظر گرفتن پایایی مجموعه هابهای توزیع توسعه یافته است که با اختلالات پیشرو بعد از وقوع بحران نیز مقابله میکند. مدل پیشنهادی منطقه آسیبدیده را به چندلایه تقسیم کرده و همزمان به ظرفیت ناوگان امدادی توجه کرده و ترکیبی از برنامهریزی فازی با محدودیت شانس و برنامهریزی استوار را برای مقابله با عدم قطعیت پارامتری ارایه مینماید.روششناسی پژوهش: با ارزیابی دقیق مناطق حادثهخیز ایران، مدلی جامع از شبکه امدادی شامل هابهای توزیع استراتژیک و موقت همراه با طیف وسیعی از فاکتورها و پارامترهای موثر طراحی شد. سپس مدلسازی ریاضی با درنظر گرفتن پایایی هاب توزیع مساله بحران زلزله و امدادرسانی با توجه به توپوگرافی منطقه موردمطالعه توسعه یافت. در ادامه روش محدودیت اپسیلون جهت پوشش مساله بهینهسازی چندهدفه و تعیین راهحلهای بهینه پارتو اعمال گردید و ترکیب ریاضی برنامهریزی امکانی-استوار جهت مواجه با عدم قطعیت بهکار گرفته شد.یافتهها: نتایج نشان میدهد که مدیریت توزیع امداد و توسعه سطوح استراتژیک و عملیاتی توزیع بر اساس طبقهبندی جغرافیایی منطقه آسیبدیده در شرایط بحرانی در کاهش هزینههای شبکه موثر است. سیاست پایایی بهکار گرفتهشده در مجموعه هاب توزیع قابلیت اطمینان شبکه توزیع امدادی را ارتقا داده است و درنهایت، نتایج خروجی مطالعه موردی کاربرد و اثربخشی مدل شبکه امداد گسترده را نشان میدهد.اصالت/ارزشافزوده علمی: پژوهش حاضر، بهعنوان یک سیستم پشتیبان تصمیم، امدادرسانی در مناطق کشور را در شرایط وقوع بحران تسهیل مینماید. پیشبینی مجموعه هاب توزیع پایا با رویکرد حملونقل ترکیبی متناسب با توپوگرافی منطقه اجرای بهینه عملیات کمکرسانی را تضمین میکند. همچنین مدل توسعهیافته با اندکی تغییرات در مناطق در معرض حادثه کشور قابلیت عملیاتی دارد.